Utvecklingsfokus

Sitter ni fast i samma situation år efter år? Några är kanske mer missnöjda än andra men ingen är egentligen nöjd?

Sitter ni fast i samma situation år efter år? Några är kanske mer missnöjda än andra men ingen är egentligen nöjd? Dags för en längre men ändå begränsad insats?

Många gånger har man en situation som varken kan sägas vara riktigt dålig men heller inte speciellt bra. Det skulle dock definitivt kunna vara mycket bättre.

Någonstans inser de flesta att man har problem. Ibland har man pratat om dem i flera år men inte kommit någon vart. Kanske har man resignerat och tänkt att det är så det är: Det sitter i väggarna och går inte att göra något åt. Situationen är inte på långa vägar så känslig eller ansträngd som den skulle kunna vara men det är ändå svårt att hitta en väg ut.

Då kan ett mellanting mellan en workshop och en utredning vara en god idé. Insatsen kan variera beroende på situationen men den grundläggande strukturen är en serie om minst tre tillfällen med aktivt deltagande av de berörda.

Träff 1: Inventering. De berörda träffas för att berätta hur de har det. Samtalet dokumenteras på väggen men ingen övrig skriftlig dokumentation.

Träff 2: Problematisering. jag lyfter upp några av de resonemang som förs om verksamheten för att visa på hur de bidrar till att skapa den situation man har. Resonemangen problematiseras – vad finns det för fördelar och nackdelar med förda resonemang i den sorts arbete som karaktäriserar arbetsplatsen och i förhållande till det uppdrag man har? Alternativa resonemang introduceras och diskuteras. Vad har de för fördelar och nackdelar? Hur skulle de funka på den här arbetsplatsen?

Träff 3: Fokusförflyttning. Efter de två första träffarna kan det kännas lite instabilt – spännande, intressant, angeläget men lite osäkert. Man har kanske insett att man måste sluta resonera på ett visst sätt men känner sig fortfarande lite osäker på hur alternativet skulle kunna se ut. Ofta behöver man hem och tänka lite.  (Inte helt ovanliga kommentarer är: ”Det är mycket att ta in.” samt ”Det går runt i huvudet. Jag behöver hem och smälta det här.” )

Den tredje träffen är en uppföljning och diskussion om svårigheterna med ”det nya” och troligen också med svårigheterna att sluta med ”det gamla”. Vilka frågor behöver man ta tag i? På vilket sätt? Vad behöver man sluta med? Vad behöver man börja med? Hur kan man hjälpas åt med det? Genom diskussionerna formas det nya fokuset i verksamhetens kommunicerande.

Syftet med hela insatsen är att således att hitta ett nytt fokus i diskussioner och samtal om verksamheten så att den energi som finns på arbetsplatsen kan få en tydligare och mer sammanhållen riktning. Eventuellt kan insatsen kompletteras med en kortare skriftlig sammanfattning om de viktigaste resonemangen och slutsatserna. Att även skriftligen tydliggöra skillnaderna mellan ”det gamla” och ”det nya”, gör det ofta enklare att fortsätta hålla fokus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.