Oavsett om man är chef, medarbetare, skyddsombud, anställd på HR-avdelningen eller inom företagshälsovården så behöver man ha kunskap om organisatoriska arbetsmiljörisker; hur man kan upptäcka dem och vad man kan göra åt dem.
De flesta vet att långvarig stress inte är bra, varken för prestationen eller hälsan. Alla kan känna igen sig i stressen som fenomen och det är lätt att beskriva det mesta som ”stress” i meningen för mycket att göra med för lite resurser.
Tyvärr är det lätt att förväxla stress med frustration och andra psykiska och mentala påfrestningar eftersom symtomen och konsekvenserna ofta är desamma. Problem uppstår om man tolkar en situation som arbetsbelastning – för mycket att göra – och det egentligen beror på något annat – exv frustration. Då riskerar man att göra ont värre. Det är därför viktigt att kunna uppmärksamma vad som är vad, så att ens åtgärder blir både relevanta och meningsfulla.
En föreläsning, workshop eller en heldagsutbildning om olika aspekter på de organisatoriska arbetsmiljöfrågorna ger en snabb och konkret introduktion för att förstå skillnaderna, både på riskerna och på åtgärderna, men också vilken sorts problem som är mest frekventa eller akuta i den egna organisationen. Om man inte ser skillnaden i sin egen vardag finns det ju stor risk att man lägger resurser på att åtgärda fel problem.