Organisatorisk arbetsmiljö

Med organisatorisk arbetsmiljö menar Arbetsmiljöverket Villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar:

  • ledning och styrning
  • kommunikation
  • grad av inflytande
  • fördelning av arbetsuppgifterna
  • krav, resurser och ansvar

Med social arbetsmiljö menar de Villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar:

  • socialt samspel
  • samarbete
  • stöd

Hur vi tänker kring ledning och styrning, chefskap och medarbetarskap mm, styr hur vi väljer att organisera oss. För att kunna göra något åt den organisatoriska arbetsmiljön behöver vi förstå vad det är som gör att vi tänker som vi tänker och gör som vi gör. Genom att problematisera, konfrontera och diskutera de bakomliggande tankefigurerna kring varför vi gör som vi gör kan vi bättre förstå varför det blir som det blir. Då blir det möjligt att ta tag i grundproblemen och inte bara symtomen.

Detta är grunden för att bedöma den organisatoriska och sociala arbetsmiljön med en diskursiv ansats som jag utforskar och utvecklar i mitt avhandlingsarbete. Baserat på min forskning har jag även gjort ett arbetsmaterial som kan användas för att göra en organisatorisk skyddsrond på den egna arbetsplatsen. Materialet är fritt att ladda ner.

Vill du veta mer om hur du kan göra organisatoriska riskbedömningar är det bara att kontakta mig eller läsa mer på egen hand här på hemsidan.


 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.