Förstå dig själv … eller verksamheten?

Jag hör ofta att den som upplever sig stressad och med alldeles för många arbetsuppgifter får rådet att lära sig säga nej. Inte sällan menas att man ska lära känna sig själv, definiera vad man vill, förstå sina styrkor och svagheter, lära sig prioritera osv samt därigenom hitta en balans mellan när man vill engagera sig (säga ja) och när man tycker att det blir övermäktigt (säga nej). Det kan kallas personlig utveckling, coachning eller stresshantering, men principen är detsamma. Individen är den som ska klara av balansgången genom att söka svar ”i sig själv”. Ett verksamhetsproblem – leverans – görs till ett individuellt problem.

Den inte helt ovanliga situationen är temat för ett kapitel av Michael Pedersen och Anders Raastrup Kristensen i boken Nya perspektiv på stress.

Ett problem med den ovan beskrivna strategin är, enligt Pedersen & Kristensen, att den ofta leder till ökad stress för den enskilde. Inte nog med att man sitter upp över öronen med arbete. Det är ens eget fel, speciellt efter att man har gått på kurs och lärt sig de olika ”redskapen” för att hantera stressen. Stresshanteringskursens utlärda strategier bidrar därmed snarare till självförebråelser, som i sin tur spär på osäkerheten och skyndar på det eventuella stress-sammanbrottet.

Pedersen & Kristensen lyfter istället upp en annan och hälsosammare, effektivare och mer produktiv strategi: att lära känna sin verksamhet istället. Ju bättre man förstår sin verksamhet desto lättare är det att förstå vilka konsekvenser ens beslut får och vilka prioriteringar som är mest lämpliga eller rimliga.

Frågan som chefen och medarbetaren behöver diskutera vid varje ny uppgift eller nyuppkommen situation är: Varför skall denna uppgift göras? Fokus blir då inte på den enskildes intressen utan på vad som är mest relevant, intressant eller nödvändigt för verksamheten. De betonar att det inte handlar om att sätta alla sina egna behov åt sidan. De beslut man fattar ska självklart ha sin grund i vad som är rätt och riktigt ur ett fackligt och yrkesmässigt perspektiv men friheten begränsas, eller kanske snarare definieras, av ansvaret och förpliktelserna gentemot verksamheten. För att kunna fatta välgrundade beslut behöver vi därför en god förståelse för den gemensamma grund vi delar med andra. I det här fallet verksamheten.

Det finns däremot ingen större motsättning mellan den här strategin och en strävan efter att skapa sig en tillvaro man trivs med och som kan vara behjälplig i arbetet med ”att finna sig själv”. Det är i mötet med andra som vår existens får kontur, det är i mötet med andra vi blir klokare på vem vi ”är” eller vill vara och hur de beslut vi fattar är relaterade till både vår egen existens som människor och som professionella och till de gemenskaper vi tillhör. Med verksamheten i fokus får vi inte bara bättre beslutsunderlag och en bättre verksamhet. Det blir också lättare att få till en idé om sig själv i det sammanhang man ingår.

—————-

Läs fler inlägg i serien ”Nya perspektiv på stress”:

Inläggen baserar sig på boken Nye perspektiver på stress av Friis Andersen & Brinkmann (red) (2013), Forlaget Klim, www.klim.dk, Aarhus, Danmark. Det finns mycket annat som är intressant i boken och jag rekommenderar den å det varmaste. Boken kan köpas på Adlibris.com.

 

2 reaktion på “Förstå dig själv … eller verksamheten?

  1. Pingback: Stress - en epidemi?

  2. Anna Sjödin

    Hej Lisbeth! Det ligger helt i linje med mina erfarenheter, då jag under 18 år arbetat med personlig effektivitet, självledarskap & Lean Tankesätt och träffat tusentals ledare & medarbetare som på ett eller annat sätt behövt ’stanna upp’ för att reflektera och jobba med både ökad självinsikt kring egna (o)vanor, beteenden, tankar, känslor, beslutsförmåga OCH förståelse för verksamheten, kunden, förväntningar, leveransen….
    För de senaste 8 åren har jag märkt en tydligare ’trend’ att otydligheten kring just VAD som förväntas & vilka mål/arbetsuppgifter är viktigast och varför, ökat….samt att det inte alltid är definierat/uttalat vem som är ’mina kunder’; BÅDE externa & interna och hur detta påverkar mitt sätt att säga Ja/Nej och fatta rätt beslut; att kommunicera & återkoppla på ’rätt sätt’ osv.
    Jag håller med om att detta är EN av ledarnas viktigaste uppgifter; att skapa delaktighet, tydlighet och samsyn kring MÅLEN & därmed peka ut riktningen och skapa de rätta förutsättningarna för att medarbetarna gör sitt bästa arbete och är engagerade och både orkar, vill & har lust till att bidra med ständiga små förbättringar i vardagen!
    Men, tyvärr alltför ofta så ’hinns inte detta med’ eller prioriteras bort eller på något annat sätt ’trillar mellan stolarna’… Och då leder det (ibland) till stress & ohälsa, tyvärr.

    För det är ”lätt att jobba hårt, men svårt att jobba rätt”, så länge det förblir otydligt och vi inte pratar ’gemensamma prioriteringar’ och skapar förståelse och ser sin del av ett sammanhang.

    Men ditt inlägg ger mig bara ännu mer ’kött på benen’ att jag & Leanway AB är på ’rätt spår’ kring detta eftersom jag under de senaste 8 åren jobbar just med DIALOGEN mellan det Personliga Ledarskapet (förståelsen för vad JAG kan påverka & driva) och den närmsta chefens roll att faktiskt tydliggöra verksamhetens viktigaste mål&prioriteringar samt att ha kommunikation och uppföljning kring detta regelbundet för att säkerställa att alla ’är med’ & har hälsan i behåll! Att de dessutom får mer fri tid, är ju bara ren bonus 😉

    Jätteviktig aspekt detta som du skriver om Lisbeth & jag önskar jag kunde få ta del av hela den danska rapporten vid tillfälle.
    Allt gott! /Anna Sjödin, Effektivitetsexpert, Leanway AB

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.